Liten parad

Idag är det sista vaktparaden för året med mina kära musiker i Dragonmusikkåren!
Tar en lite sammanfattande bild när vi klarat av konserten uppe vid kungliga slottet.
Såhär nöjda är jag och regementstrumslagare Eugen Qvarnström med vår insats!

Maskinen kör i mål!

Efter en relativt kort repperiod har vi genomfört något extraordinärt – en nyskriven opera som verkligen drabbar publiken i text och musik OCH är rafflande och njutbar att lyssna till!
Ett stort och varmt tack till regissören Mårten Forslund, till operachefen Erik Enström och till upphovsmänniskorna Sigrid Herrault och Johan Ullén!

I en teknikspäckad opera krävs ett starkt team och det hade vi bakom scenen, där några också växte ut till statistroller.
Sedan är jag oändligt trygg med att ha mästaren Oskar Lovnér bakom, under och bredvid ljudbordet – han verkar kunna lösa alla tekniska problem!

Fina Norrbotten NEO – inga sura miner, utan bara fokus och fantastiskt lyssnande, har gjort föreställningarna och premiärveckan till något av det enklaste jag har upplevt, vilket på papperet borde vara nästan hopplöst komplicerat – placeringen av orkestern, delningen av orkestern, monitorer, rök. etc etc… TACK!

Underbara solister! Elisabeth, Joa, Conny och Katija. Alla hade utmaningar men var ständigt närvarande och lysande på scen!
Joa Helgesson, en bättre robot kan jag inte tänka mig! Conny Thimander, tack för en perfekt kombo av lömsk uppfinnare och reseledare. Katija Dragojevic – strålande och studsig karriärkvinnegestalt, orädd och säker!
Sist och mest: Elisabeth Meyer, som har ett enormt uppdrag med att sjunga alla 18 scener! Så vackert vokalt och med många möjligheter till rent skådespeleri.
Ett varmt tack för detta, vårt tredje samarbete.

Jag ser mycket fram emot fortsättningen, för den kommer! ♥️

En Kärleksmaskin är levererad.
Joa Helgesson och Elisabeth Meyer.

Drama i Västerbotten

Man kan tro att det händer i ett stormigt ögonblick framför orkestern eller när man är mer än missnöjd med något på jobbet…
Men när man bara fastnar i dörren efter föreställningen och favoritpinnen blir flisor känns det bara försmädligt.

Det var i Umeå det, men ikväll laddar vi om i Lycksele. Stråkkvartettspel för nöjes skull igår på hotell Lappland, men snart är det på liv och död i Medborgarhuset här i Lycksele.

När man fått ett bryt.

Kärleksmaskinen kommer till Umeå och Norrlandsoperan

Piteå Kammaropera med Norrbotten NEO har just avslutat soundcheck inför radioupptagning här på Norrlandsoperan i Umeå!
Efter den mycket lyckade premiären i lördags laddar vi om och ser fram mot att bjuda Västerbottenspubliken på lite rafflande nutidsframtidsopera.
(Bifogar en suddig bild på bl.a. de fem klarinetter som Robert Ek spelar på under kvällen, med den coola kontrabasklarinetten i bakgrunden.)

Barnproduktion

Varje gång jag hör det som svenska konserthus internt kallar sina skolkonserter, barnkonserter och familjekonserter kan jag inte låta bli att fnissa. Nu råkar jag ha två ”barnproduktioner” på varandra följande veckor – förra helgen var jag med underbara Radiosymfonikerna och Niklas Riesbeck för att leverera en mycket färgstark musiksaga i Radioapans anda. Nu är jag i Norrköping med Symfoniorkestern för att under Kulturnatten spela familjekonsert med Brass-fokus! Det blir ordvitsar, fria associationer och en massa bra musik, inklusive min egen ”Brasseri-Buffé” för fyra brassolister och orkester – ett litet teatraliskt stycke där alla vill höras mest.

Fenomenalt frisläppta brassmusiker och välspelande orkester utlovas!

Konsert 28 sept kl 14 alltså!

Harald den V:e

Under min tid med Livgardets Dragonmusikkår har jag fått några minst sagt oväntade uppdrag.
Bland annat detta: inför att Dragonmusikkåren och jag besökte Visby och Gotland för att bjuda på parad och konsert kom vår kårledning med idén att Gotlands regemente P18:s maskot, Harald den V:e, skulle få sig tillägnad en fanfar.

Jag kunde inte låta bli en så rolig och skruvad kompositionsuppgift, så jag skrev en Straussiansk, ganska storvulen fanfar där ordvitsarna och referenserna fick fritt spelrum; Två horn(ister) skall placeras fram(för orkestern), P18:s igenkänningssignal är insprängd i eko-effekt, stycket kallas ”en vädurs-baggatell”. Och så vidare, och så vidare…
Hursomhelst, just nu när Dragonmusikkåren är på turné med annan dirigent till Strängnäs och Uppsala, har den olyckan inträffat att Harald har gått vidare till de saliga ängderna, men fanfaren lever vidare och spelas imorgon i Strängnäs!

R.I.P, Harald V

It´s a wrap!

Så var Bengt Hallbergs ”A Piano and Brassband Concerto” från 1985 inspelad! Bengt Forsberg vid pianot och Lars ”Nilento” Nilsson vid spakarna.

Jag och Dragonmusikkåren är oerhört förtjusta i ditt spel, Bengt – särskilt dina improviserade kadenser imponerade stort! Tack för idag!

Kulturstudion, 10 mars

Igår spelade vi in mellansnack till en helkväll med dirigering i SVT2 (vi = Ella Petersson, Cathrine Winnes och jag), fylld av dokumentärer och konserter.

Ett underbart stor bonus var att få träffa Cathrine igen, min gamla klasskompis Kgl Musikhögskolan för 18(!) år sedan! Vi kom fram till att det var 16 år sedan vi sågs…

Missa inte babblet, men missa heller inte intressanta filmer! 19.00-22.10 på lördag 10 mars i SVT2.

Kungliga Filharmonikerna och Alexandrov Klum

Färgstark produktion denna vecka! Vackra, gripande bilder, tänkvärda ord och underbart musikaliskt program med Filharmonikerna.

Vi spelar bl.a. genial musik av Ethel Smyth, Sofia Gubaidolina och John Adams. För er som missar veckans föreställningar i Stockholms Konserthus: det kommer fler chanser med liknande projekt med paret Iris Alexandrov och Mattias Klum, och undertecknad är involverad även då.