Biografi

David Björkman
David Björkman

David Björkman is one of the latest in a distinguished line of Nordic musicians to move from the concertmaster’s chair to the conductor’s podium. He was a prizewinner at the 2008 Prokofiev International Conducting Competition in St Petersburg and has been a recipient of the Swedish Conductors Award. In the near future David returns to the Nordic Chamber Orchestra and the Gothenburg Opera and makes his debut with Norrbotten NEO, conducting a new Sven-David Sandström opera.

David enjoys ongoing relationships with all the major orchestral ensembles in Sweden, among them the Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, the Gothenburg Symphony Orchestra and the Swedish Chamber Orchestra. He is equally at home in the theatre, and has conducted at the Royal Swedish Opera, at the Gothenburg Opera and at Malmö Opera. David has worked as a guest conductor across the Nordic countries and in Russia. He was recently appointed chief conductor of Livgardets Dragonmusikkår, the Royal Swedish Cavalry Band, in Stockholm.

Contemporary music is a vital strand in David’s career. He has presided over the first performances of more than 40 orchestral scores and has introduced new works in the opera house and the ballet theatre. He conducted the first performance of Sven-David Sandström’s Seven Days, Daniel Nelson’s Pride and Prejudice, Marie Samuelsson’s Jorun and Moto Osada’s both chamber operas, including the international success Four Nights of Dream.

David has recorded for the Naxos, Daphne, Orchid and Swedish Society labels with ensembles including the Odense Symphony Orchestra, Gothenburg Symphony Orchestra, Malmö Opera Orchestra and the Swedish Radio Symphony Orchestra. He was recently chosen to conduct the debut concerto recording by Sébastian Jacot, winner of the 2014 Carl Nielsen International Flute Competition.

David was born in 1973 and studied violin at Gothenburg University. As a violinist in Gothenburg Symphony Orchestra and later as concertmaster in NorrlandsOperan, he collaborated with many highly profiled conductors. After deciding to take up conducting in 1999, David studied at the Royal Swedish Academy of Music with the world’s preeminent conducting instructor Jorma Panula and later took private lessons with Esa-Pekka Salonen and with the late Sixten Ehrling in New York. He signed to Nordic Artists Management in 2013.
(March 2017)

Sagt om D.B.:

”Glimrande Schubert-tolkning får allt annat att blekna.
David Björkman är verkligen rätt person att ta över och med varm hand lotsa oss i publiken genom kvällens fyra olika verk.”
NSD 16/2 -15

”Dirigenten David Björkman visar upp sitt sedvanliga lugn och håller det stundtals väldigt snabba, intensiva stycket med lätt hand. Orkestern följer med och det är med påtaglig glädje stycket framförs.”
Piteå-Tidningen 15/2 -15

Om uruppförandet av Jorun orm i öga, Marie Samuelssons debutopera:

”David Björkman hade med sin lugna klara teckengivning allt musikaliskt skeende under avspänd kontroll.”
Aftonbladet 21/7 -13

”Med en orkester som spänner mellan harpa och teorb till slagverk, blåsare och stråkar har Samuelsson ett omfattande klangligt register till hands. Och en rikedom av alla möjliga associationer, något som tydliggörs av David Björkmans varsamma musikaliska ledning.”
Dagens Nyheter 21/7 -13

”Det är helt enkelt fantastiskt bra sjunget med en stark närvaro verket igenom, och detsamma måste sägas om kammarorkestern under David Björkmans ledning som på ett beundransvärt sätt får fram nyansskiftningarna i musiken.”
Göteborgsposten 22/7 -13

”Ett mästerverk, det finns inget bättre ord för Jorun orm i öga. Och uruppförandet tar tillvara verkets hela konstnärliga höjd. (…) Dirigenten David Björkman tar lyhört tillvara musikens alla nyanser och utnyttjar det välspelande kapellets resurser på bästa sätt. Sångarna får effektivt stöd, en nödvändighet i den ställvis så intrikata stämföringen. De medverkandes prestationer är i toppklass.”
Skånskan 20/7 -13

Om Sven-David Sandströms Seven Days:

”En känslomättad krafturladdning med kroppar och klanger i ett överväldigande rum. Det blir en närmast bedövande samling intryck under 50 minuter. (…) Det sakrala är inte påtagligt, snarare vilar något mytologiskt över helheten som binds ihop av svidande vackra melodier och kvinnornas danssolon. Glaspinnar i halvcirkel bildar ett roterande, reflekterande centrum med golvet täckt av svarta jordflagor. Ovanför svävar ett klot som en varm sol eller kylig måne, samt tre omvända pyramider som tömmer ut ljus likt regn.
Lika mäktig är Sandströms kontrastrika och förbluffande lättlyssnade musik. Orkestern under David Björkmans ledning betonar dess innerlighet, från ett mullrande mörker och skarpa crescendon till fullbordandets avklarnade stilla diminuendo. Olika instrument färgar varje sats.”
Anna Ångström, Svenska Dagbladet 14/3 2011

”Malmö Operaorkester, Malmös andra stora professionella orkester, brukar inte alltför ofta framträda för sig själv; för det mesta får den halvvägs gömd i orkesterdiket vara en del i operaföreställningarna. I lördags kunde man dock presentera ett program med ren orkestermusik men ändå med anknytning till operans värld.
Det tyngsta numret var Symfoni nr. 3 av Sergej Prokofiev. (..) Det var musik som passade Operaorkestern. Dirigenten David Björkman utnyttjade dess distinkta och lätt torra klang till en elegant intensiv tolkning med tydlig touch av parisiskt 20-tal. Det var intressant, tankeväckande och mycket underhållande.
Den amerikanske tonsättaren John Adams fick en succé direkt med sin opera ‘Nixon in China’. Ur den spelade operaorkestern ‘The Chairman Dances’. David Björkman framhöll de små nyanserna i det repitativa minimalistiska tonspråket. Det blev en bra tolkning av rolig musik.
Och så som avslutning Richard Strauss bearbetning av musiken i Rosenkavaljeren till en orkestersvit. Framförandet var välspelat, medryckande och helt korrekt, även om man kunde ha önskat en något fylligare klang.
Som helhet, ett väl sammansatt intressant program som gav halvannan timmes mycket god musikunderhållning. Välkommen upp ur diket fler gånger, Malmö Operaorkester!”
Lars-Erik Larsson, Skånska Dagbladet 21/2 2011

”Att Göteborgs Symfoniker under David Björkman kvällen igenom la ner hela sin själ och hela sitt kunnande gjorde detta till en mycket givande kväll.”
Håkan Dahl, GP 14/5 2010

”David Björkman, som erhöll Svenska Dirigentpriset 2004, fick förlänga sitt förberedelsearbete inför helgens konserter genom att med kort varsel hoppa in för Mikko Franck, som drabbats av blindtarmsinflammation. Björkman visade sig vara uppgiften mogen och var lugn utan att för den skull hamna i försiktighetsfällan. Han bidrog med ett polerat ackompanjemang i Beethovens fjärde konsert [med Hélène Grimaud som solist]… Kraftspel blev det också efter paus, då orkestern fick visa musklerna i Sjostakovitjs tolfte symfoni… en storstilad prestation som belönades med jubel från publiken och touche från orkestern.”
Thomas Anderberg, DN 24/4 2006

”Sjostakovitj med skärpa. …Dirigenten David Björkman – modig och trygg ersättare för hastigt insjuknade Mikko Franck. David Björkman visar sig i såväl Beethoven som Sjostakovitj som härförare snarare än lyriker, med klar intellektuell skärpa som vinner loppet i den senares filmiskt/episkt inspirerade Symfoni nr 12.”
Svenska Dagbladet, 24/4 2006

”Kvällen avslutades med W A Mozarts ljuvliga Symfoni nr 40 i g-moll KV 550. Här musicerades fram vackra dynamiska kontraster utan effektsökeri. [Svenska Kammarorkestern] uttryckte en hel skala av Mozartska sinnesstämningar: här fanns både älskvärdhet och innerlighet. Musiken lyftes i ett lätt, läckert och samtidigt detaljrikt spel. Det rådde ett nådefullt ljus över stråk- och blåsklangen. Ett ljus som uppstår, när det som förefaller oförenligt, är ”rygg mot rygg” fås att stå ansikte mot ansikte. Det är i den ansträngningen som Björkman profilerande och idylliserande gestaltningskonst blev så verkningsfull. Med denna Mozarttolkning bevisade Björkman att han inte tänkte kasta ankar vid Folkoperans ‘Glada änkan’, utan han vill kika in i de klassiska musiktitanernas Olymp, och denna torsdagskväll visade han att han är rustad för att tolka även deras mästarverk. Åhörarna blev en andlig erfarenhet rikare.”
Nerikes Allehanda, 2008

”En drömsk fullträff i Vadstena. David Björkman leder en kammarorkester om elva. Inte någon gång hör jag en tvekan inför uppgiften, det tycks som att musiken på ett naturligt sätt ägs av musikerna, vilket är ovanligt vid en urpremiär.”
Kulturnytt, Sveriges Radio P1, 2008

”Det finns all anledning att ta sig till Vadstena Slott för att uppleva VadstenaAkademiens kammaropera Four Nights of Dream, byggd på den japanske nationalskalden Soseki Natsumes bok Ten Nights of Dream. (…) I fondens blickfång finns den vitklädda orkestern, ett gäng unga musiker som verkligen är med på noterna i varje rytmisk accent och skimrande skiftning under David Björkmans distinkta ledning. Drömmarna är upplysta av solljus genom bröllopssalens fönster, strålkastare och lysrör. Det är inte nattens mörker utan den symboliskt teatrala gestaltningen och musikens fantasieggande kraft som skapar drömmen i denna annorlunda, fascinerande och mycket sevärda operahändelse.”
Svenska Dagbladet, 2008

”Under David Björkmans musikaliska ledning ska de snart bevisa att musicerandet är lika genomtänkt som allt annat i Japan-Amerikanen Moto Osadas Four nights of dream.”
Expressen, 2008

”…the excellent conductor David Björkman…”
Nordic sounds, 2004

”…stående ovation för David Björkman och Dalarnas orkesterförening i Sibelius Symfoni nr. 2 i D dur. … David Björkman gjorde här en stilfull och imponerande insats.”
Dalademokraten, 2003

”Musiken är på en gång dramatisk och stillastående, saklig och romantisk. Det finns över huvud taget något fascinerande obegripligt med verket. Drömmarna får betraktaren att träda in i sina egna, inre rum. Musiken är så välkomponerad – och dessutom påfallande väl framförd av orkestern under David Björkmans ledning.”
GöteborgsPosten om Four Nights of Dream, 2008

”Jag flög till Umeå fjorton dagar efter premiären och fick mig till livs en ung svensk dirigentbegåvning, David Björkman, som förstått hur viktig Janáceks språkmelodi är och lagt kapson på orkestern och orden gick fram, vilket underlättade enormt då man valt att inte använda textmaskin. Orkesterglansen och lystern var mycket påtagliga och Björkmans fortsatta karriär kan man följa i Vadstena
redan i sommar [2004]”
Tidskriften Opera

”…David Björkman skötte sin uppgift med bravur. Han och orkestern var i perfekt harmoni under kvällens konsert.”
Norrländska Socialdemokraten, 2005

”Helt klart en stor begåvning”
Esa-Pekka Salonen

Biografi för utskrift:     Pdf