
Sommarledigheten avslutades med en underbar Berlin-vistelse med både arbeiten und rumgurken. (För övrigt ett himla roligt ord…)
Vältrar mig i operastudier och ser fram emot en mycket fin säsong!
Nu blir det en efterlängtad paus.
Ser fram emot matlagning, korsord och ett och annat trädgårdsprojekt, men ”vilan är också ett verktyg i arbetet” som någon klok människa sa en gång.
NorrlandsOperans uppsättning av Tristan und Isolde under säsongen 25/26 behövde reduceras till den besättning som finns tillgänglig till vardags i Västerbottens finaste Operaorkester. Operachef Dan Turdén gav mig uppdraget och jag satte precis punkt för den sista fasen av orkestreringen; skapandet av ett stiligt och lättläst partitur.
Efter 10-11 månader av detta jobb-vid-sidan-av-och-på-ledig-tid (vilket inte så ofta brukar finnas tillgänglig) har jag tryckt på knappen och via Edition Skellton AB levererat stämmor och partitur (vilket enbart det är 663 sidor) till notbiblioteket på Operaplan i Umeå.
Oj, så skönt att det är klart! (Men snart är det dags för en ny version av Tosca…)
Kreativa dagar i Karlstad inför nästa års emotsedda urpremiär av mästaren Mats Larsson Gothes nya opera: Selma – En vacker saga från en lycklig tid.
Håll utkik på WermlandsOperans hemsida! Ann-Louice Lögdlund ikläder sig titelrollen.
Hur mycket hinner man med under 24 timmar i London?
Iallafall pubar, Churchill, Sherlock och Starlight Express, det har jag och musikaltokige sonen lärt oss.
Tack, kära orkester för en mycket fin serie konserter!
Storstilade solistinsatser i Frank Martins Konsert för 7 blåsare, Haydn-symfoni, samt två nya verk av undertecknad.
Premiären av Tarantino Suite i version för orkester blev ännu mer framgångsrik än jag vågat drömma om, och mer gripande, då alla bidrog med sitt hängivna spel och lyssnande!
Ni kan höra verket i sin helhet här, på förlagets hemsida.
Stort tack till ledningen för förtroendet och tack NKO för en underbar vecka!
En publikt och glädjefyllt, makalöst framgångsrik uppsättning är till ända.
Tack alla medverkande, på, under och bakom scenen, tacka alla musiker i Kgl Hovkapellet som hållit geisten på topp i 20 föreställningar.
Alla solister, med Karolina Blixt (Mrs Lovett) och Ola Eliasson (Mr Todd) som de självklart lysande stjärnorna i centrum.
Stort tack, och på återseende till hösten!
Ibland blir man extra häpen över hur närvarande och övertygande skådespelare kan vara, och denna vecka i det blå huset vid Hötorget i Stockholm får man tillfälle att känna just detta.
Kungliga Filharmonikerna tillsammans med mig väver en rymdväv av utvalda orkesterverk, däribland ett par av mina egna alster. Mosaikteatern under regissör Daniel Rudholms trygga ledarskap framför en dialogfri rymdsaga. Förtrollande samarbete!
Anita Björkman, 24/7, 1939 – 19/12, 2024
Hon hävdade alltid att det var jag som tjatat om att börja spela fiol, men jag tror nog att hon var rådig nog att vara den som självmant drog med mig på den där suzukikursen för 45 år sedan.
Tack för att du alltid funnits där, lilla mamma. Du kommer länge att vara saknad.

På Kungliga Operan kommer en nypremiär att begås idag! (Av den enda musikal som spelats i detta hus, i regi av tragiskt bortgångne Michael Cavanagh)
Bilden fick jag på sms från Ola Eliassons och Karolina Blixts första repetitioner i höst, dessa älskliga galningar, tillsammans med stensäkra repetitören Inese Klotina.
(Cavanagh skulle gillat bilden, det vet jag med säkerhet.)